Thursday 8 March 2012

8 Mars - Kvinnedagen

Jeg hadde opprinnelig ikke tenkt å skrive noe denne dagen, men jeg innser at jeg burde gjøre det alikevell.
Jeg er feminist i ordets forstand at det betyr at jeg står for 100% likestilling mellom kvinner og menn, ingen fordeler eller ulemper uansett kjønn.

Det sies at Norge er et av de fremste landene innen likestilling i verden. Hvilket er flott. Det vises om vi slenger blikket bortover mot Afrika og Midt-Østen. Vi har det mye bedre, på sett og vis.

MEN, dette betyr ikke, som noen menn mener, at vi skal SLUTTE å kjempe for likestilling!
Vi er på langt nær ferdige. Vi er ikke i mål enda. Det er MYE som gjenstår før vi kan kalle oss likestilte med god samvittighet.

For det første MÅ det renskes opp i barns oppvekst. Det begynner allerede da.
Selv da jeg var barn (hvilket ikke er altfor lenge siden, jeg er bare 23) så ble kjønnsroller regelrett TREDD nedover hodene på meg og mine lekekamerater.
Som jente fikk jeg stadig trykt en kjole nedover hodet, dukker i bursdags og julegaver og fikk høre at "pene piker banner ikke". (Jeg var et ekstremt sinna barn, jeg bannet og slo, men var det så rart sånn som jeg ble forsøkt feminisert mot min vilje?)

Skolen var et rent helvete. Om jeg ble sint for noe og sa klart i fra, ble jeg ledd av og fikk beskjed om å ikke være så sint.
Var det en gutt som gjorde det samme, nei da var det helt akseptert, for gutter er litt villere og må få sparket i fra seg!

Har du hørt sånn BULLSHIT?! Det får meg enda til å se rødt når jeg tenker på det.

Det ble alltid forventet av meg å rydde etter meg og hjelpe mamma med husarbeid. Mine to brødre derimot, de slapp unna. Om dette var fordi jeg var eldst, eller jente, det vites ikke 100% for å være ærlig.

En annen ting som må gjøres, er å IKKE tolerere å "spøke" med kvinners rettigehter. Hører jeg en "kvinner hører hjemme på kjøkkenet" spøk en gang til, så kan jeg garantere deg at det SMELLER!!!
Det er IKKE morsomt. IKKE i det hele tatt. Det undergraver og latterliggjør kvinner på det verste!
Finn dere noe annet å spøke med! FOR HELVETE!

Når vi er inne på den slags, enda verre er det med de som faktisk mener at kvinner hører hjem på kjøkkenet og skal oppdra barn. Disse "mannfolka" burde vi gi en real omgang juling og helst tvangskastrere hele bunten!
Jeg er som sagt storfan av å kunne velge selv. Om en kvinne ønsker å være husmor og ha mange barn, så er det helt greit, det er hennes VALG.
Om en mann ønsker det samme, helt greit for meg, igjen, det er hans VALG.

Men kom for faen ikke her og si at sånn og sånn SKAL det være! Det finnes for helvete meg ingen fasit på hvordan Per, Pål, Lise, Anne, Bjarne, Kåre, Linda, Else etc skal leve livet sitt!

Det finnes også de som mener kvinner er underlegne mannen fordi det er flest menn som har kommet med store oppfinnelser opp igjennom tidene. 
Det har vel kanskje ikke en sammenheng med at kvinner er blitt undertrykt i alle de år og sjeldent fått tilgang på skole eller noen form for utdanning eller hva!? Hvordan kan et sånt argument fremdeles bli brukt!?

Så har vi enda en stor synder i våre rekker, Religion. 
Religion har til alle tider undertrykt kvinner, iallefall slik det har blitt tolket og brukt som unnskyldning for undertrykkelse.
Avskaff, sier jeg bare.

Jeg har kunnet skrive flere tusen ting om hva som enda er galt med likestillingsbildet vårt, men jeg har fått skrevet det som irriterer meg mest.

Så la dere ikke pelle på nesa, søstre! Gå ut og vær STOLT! Ta deres egne valg og bry dere faen i hva andre mener! Nei, kommer de og mener noe, så si klart i fra MOT dem! INGEN skal få diktere livene deres! KNUS patetiske små mannsslinger som tror de skal latterliggjøre og bestemme over dere!
Samtidig, ta vare på de ORDENTLIGE mannfolka, som står like mye for likestilling og respekt som dere selv! 

SAMMEN skal vi få skikk på denne verden!








4 comments:

  1. Enig! Selv bruker jeg for øvrig konsekvent ordet "likestilling" heller enn "feminisme", fordi jeg synes det låter enda mer.. vel, likestilt. Per definisjon er jeg altså feminist, men jeg foretrekker å si at jeg er for likestilling. Likestilling bør være en selvfølge, uansett om det handler om kvinner, menn, lesbiske, homofile eller hvem det måtte være. Gratulerer med dagen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg ser poenget ditt. Det er et mye bedre ord å bruke enn feminisme, da feminisme kan gi inntrykk av å stille frem det kvinnelige som bedre enn det mannlige.
      Og det er ikke det jeg vil nei! Jeg ønsker likestilling for alle og enhver :)
      Hva kan vi kalle oss istedenfor feminist? Jeg har hørt ordet Humanist nevnt som forslag. Passer det?

      Gratulerer med dage til deg også!

      Delete
    2. Det har jeg også lurt på! Tror nok "humanist" er ganske dekkende, men for mange gir det kanskje assosiasjoner til tro og livssyn, og ikke nødvendigvis bare likeverd og likestilling? Sånnsett har jo "feminist" mer edge, selv om det kanskje er vel så lite dekkende som "humanist" i denne sammenhengen. Feminisme handler jo så vidt jeg vet om begge kjønns rettigheter og verdighet, og ikke bare det feminine slik man kanskje ville kunne få inntrykk av. Vanskelig, gitt.. :P

      Delete