Friday 10 February 2012

Legeyrket og hva det fører med seg.

I dag igjen, ble jeg massivt provosert av en artikkel på VG. Det skjer jo egentlig ganske ofte, men denne er på toppen av pallen når det gjelder frustrasjon og sinne!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043190

The gist, så og si, er at Regjeringen vil ha slutt på at leger kan nekte å henvise kvinner som søker abort, videre i systemet.

Jeg er sjokkert over at dette faktisk er en realitet. Jeg har ikke hørt mye om det her, har liksom trodd USA var den store satan når de gjalds innskrenkede rettigheter for pasienter.
Ikke nok med at leger her kan nekte å henvise deg videre for abort, men de kan visst også nekte å henvise lesbiske par videre til assistert befruktning og til og med nekte å skrive ut prevensjon!!

Samvittighetsgrunnlag kaller de det. Om de har en personlig mening om at abort er feil, homoseksualitet er feil, prevensjon er feil, ja om NOE er feil, så skal de altså ha retten til å la være å hjelpe deg.
Hva faen er det her Norge!?

For å sette det på spissen og dra det lengre; om jeg var lege, har jeg da kunnet nekte å hjelpe folk med selvpåført fedme fordi jeg mener det er feil å være feit? Skal jeg kunne nekte å hjelpe mørkhudede mennesker fordi jeg personlig mener de er dritt under skoen min?
(PS: Jeg mener ingen av disse tingene, det er bare skrekkeksempler!)

Om man ønsker å bli lege, så bør man ta en grundig gjennomgang med seg selv og tenke nøye over at man en dag kommer til å stå ovenfor pasienter med ønsker som for en selv kan være moralsk og etisk vanskelige.

Man trenger heller ikke å BLI abortlege om man er så imot det. Men skal en lege uansett ha retten til å la være å hjelpe deg, henvise deg videre til noen andre, fordi han/hun på personlig eller religiøst grunnlag mener det valget du tar eller livsstilen du har er feil?

I USA kan apotekpersonell på religiøst grunnlag nekte å la deg hente ut resepten din hvis denne er på, for eksempel p-piller.
Hvis jeg var apotekar, har jeg kunnet nekte å levere ut ADHD-medisin fordi jeg på grunn av religiøs overbevisning mener dette er en lidelse som ikke eksisterer?

Nei, dette her er helt feil. Skal du bli lege, så får du jaggu meg være villig til å hjelpe folk altså!
Uansett yrke egentlig, du må være villig til å utføre jobben din skikkelig og ikke la personlig eller religiøs overbevisning komme i mellom!


Sint nå.





1 comment:

  1. Det blir litt som prester som nekter å vie homofile... Huff, for en verden vi lever i.

    ReplyDelete