Wednesday 1 February 2012

Krig, fred, politikk og sånn.

Gjennom diverse communities jeg er medlem av på Livejournal, så får jeg ofte innblikk i litt Amerikansk politikk.
Akkurat nå er det debatten om selvbestemt abort som er poppis der borte i statene.
Jeg kjenner sinnet mitt koke hver gang jeg får lese et innlegg om hva debattantene i disse sakene lirer av seg.
Og da spesielt de religiøse debattantene.

For å forklare litt nærmere: Det er to sider mot hverandre. Den ene er Pro-choice, som står for enhver kvinnes rett til å velge om hun vil beholde fosteret eller velge det bort, uavhengig av på hvilket grunnlag hun ble gravid.
Den andre siden kalles Pro-life, de mener at livet starter ved unnfanging, og at det er galt å ta abort, uavhengig av hvilket grunnlag kvinnen (eller jenta for den saks skyld) ble gravid. Dette inkluderer incest, voldtekt og lignende.

Kan du gjette hvilken side jeg tilhører?

Joda, jeg står for siden som fronter retten til å velge selv. Jeg kan ikke si for sikkert om jeg mener det er et foster fra begynnelsen av eller om det er en celleklump gravide går med de første ukene.
Men jeg står like fullt for retten til å velge.

Abort er ikke alltid et lett valg, det er hardt, både for kropp og sjel/sinn. Så derfor synes jeg det er helt groteskt av disse pro-life folkene, å kalle kvinner som tar abort for mordere.
Og muligens enda verre, en jente som har blitt utsatt for voldtekt og ikke klarer tanken på å bære frem voldtektmannens barn. Skal man fritt kunne kalle henne en morder og oppfordre til trakassering?
Det er utrolig hva enkelte tilatter seg i guds navn.

Jeg fronter prevensjon, sikkerhet og god informasjon rundt sex veldig hardt. Det burde være første prioritet når noen skal begynne med det. Men ulykker skjer selvfølgelig og da burde man kunne gjøre noe med det.
Om abort skulle vært forbudt, tenk på hvor mange uønskede barn det ville vært rundt omkring?
Som om ikke det er nok av hjemløse og mishandlede barn allerede.
Nyfødte babyer ville blitt satt ut i skogen for å dø, barn ville blitt mishandlet fordi mamma/pappe ikke ønsket dem.
Mange flere kvinner ville dødd i hemmelig barsel eller bakgårdsaborter som går galt. Er det virkelig dette vi ønsker?

USA bør ta tak i det virkelige problemet som ligger der bak og ulmer. God seksualundervisning og informasjon om sikker sex.

Samtidig opp i alt dette, så håper jeg at abort ikke skal bli slik at det blir brukt som prevensjon.

"Oida, jeg ble vist gravid. Pyttsan vi tar en abort vi!"

Til slutt vil jeg også nevne en artikkel jeg leste på en pro-life blogg, som inneholdt en poll/avstemning over hvilke grunner folk synes det var greit med abort i (eller om de mente det aldri var greit.)
Et av alternativene var om man ville tatt abort hvis det var mulig å forutsi babyens seksuelle legning og den viste seg å være homofil. Tror du jaggu ikke det var en del som hadde stemt for det?

Så hyklersk kan man bli. Abort er ikke greit om det er incest/voldtekt, men det er greit om ungen kommer til å være homofil!

På Livejournal har vi døpt om pro-life til Pro-liar. For det er det de er, en gjeng med ekstremt religiøse hyklere som skal prakke på alle andre sine syn og meninger til enhver tid.


Om en slik debatt noen gang kommer til Norge og et seriøst lovforslag vil bli vurdert, er jeg i tvil over. Men det skader ikke å være forberedt og hjelpe sine medsøstre der borte ved å kjempe for deres rett til å bestemme over sin egen kropp!

~Marianne

4 comments:

  1. Bra skrevet, Marianne. Helt enig med deg! Jeg mener at det skulle bare mangle at en kvinne (jente) i USA skulle få bestemme over sin egen kropp til enhvertid! I nasjonalsangen deres heter det "the land of the free". Vil ikke påstå at dette er så veldig mye frihet.
    Håper virkelig den moderne amerikaner, om man skal kalle dem det, stemmer for at abort blir like lovlig der som det er her.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er dessverre en veldig jevn drakamp mellom pro-choice og pro-life der borte. Det hjelper heller ikke at de fleste kandidatene som har stilt til presidentvalg, er ekstremt konservative kristne.
      Det er jo mange grupper som har forsøkt å presse frem diverse kvinnehatende lovforslag.
      Ta bare eksempelet om et som gikk igjennom.
      Om en gravid kvinne faller ned en trapp og det fører til at hun mister babyen, så kan hun bli tiltalt for drap. Har du hørt noe så sykt!?

      Virkelig land of the free det der ja :/

      Delete
    2. Æsj.. Liker virkelig ikke det der. Skulle tro at USA nesten går bakover i tid i forhold til resten av den vestlige verden..
      Det er så mange syke holdninger der borte, blir ganske "paff" når man hører om det eksemplet med den gravide kvinnen... -.-

      Delete