Thursday 2 February 2012

Bondebrød!

Dette er oppskriften på noe som heter Bondebrød.
Mamma fant denne oppskriften for mange, mange år siden i et ukeblad og hun sto på og bakte brød til oss i min barndom. Det er det beste brødet jeg noensinne har spist også kan de ligge en stund uten å mugne!

Oppskriften:

- 7 dl melk/vann
- 50 g gjær
- 2 ss olje
- 2 ss sirup
- litt salt
- 2 dl sammalt rug grov
- 2 dl sammalt hvete grov
- 1 dl havregryn små
- ca. 12 dl hvetemel

Lunk melken og rør gjæren ut i litt av den.
Bland sammen med olje, salt og sirup.
Tilsett det grove melet og rør godt.
Tilsett hvetemel til en forholdvis fast deig.
Ha deigen på bordet og kna godt.
Legg deigen tilbake i bollen, dekk den til og la den heve til dobbel størrelse.
Del den i to like emner og legg dem i brødformer kledd med bakepapir.
Etterhev så i 30 minutter.

Varm ovnen til 250 grader.
Senk temperaturen til 200 grader før du setter dem inn.
Stekes på nederste rille i 30-40 minutter.

Nam!

Noen tips:

- For laktoseintolerante personer kan man godt bruke laktoseredusert eller laktosefri melk om man ikke ønsker å bruke vann, det utgjør ikke noen forskjell.

- For glutenallergikere vil jeg anta det går an å bruke glutenfritt mel og glutenfrie havregryn. jeg har ikke forsøkt dette selv, da jeg synes glutenfritt mel er litt vanskelig å jobbe med og ikke alltid gir den rette konsistensen.

- Ønsker man ikke havregryn så kan de gjerne sløyfes eller byttes ut med noe annet som nøtter, gresskarkjerner, solsikkefrø eller andre ting.

- Lys eller mørk sirup spiller ingen rolle. Jeg bruker lys, men siden jeg hadde igjen noe mørk sirup fra julebaksten, så brukte jeg den og det funket helt fint.

- Sjekk alltid brødene etter 30 minutter i ovnen, da noen ovner er varmere enn andre. (Deriblandt min, som svidde brødene kullsvarte en gang.) De skal bli fine og middels brune på toppen.

- Anbefales helt nystekt med sirup eller brunost eller begge deler på!

Velbekomme! ^_^

No comments:

Post a Comment