Friday 3 February 2012

Kvinner og "frivillig" objektifisering.

Tone Damli Åberge er i hardt vær for tiden. Med god grunn mener nå jeg.
Etter å ha vært en forholdsvis snill og skikkelig pike i noen år, har hun plutselig funnet ut at hun skal kle av seg i en musikkvideo og nedverdige seg selv til et sexobjekt.

Norge og Norge's hærskare av bloggere er delt på midten når det gjelder om dette er en bra ting eller ikke.

Nå skal jeg klarere at jeg er ganske opptatt av feminisme og likestilling. Kvinner har all rett til å velge selv hvordan de vil kle seg og te seg, jeg støtter.
(Det at jeg er feminist, gjør meg ikke automatisk til en sjalu feministkjærring i denne saken, som jeg har sett mange kalle kvinner som ikke liker det Tone har gjort.)

Men, jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor så mange av kjendisdamene, idrettsjentene og kvinner i offentligheten generelt, absolutt MÅ kle av seg? Ikke alltid i en musikkvideo heller, men sågar i sexistiske og kvinnefornerdrende manneblader!

Hvorfor?

Tone sa selv i en kommentar at musikkbransjen er såpass hard, at for å selge, så må du ha appell.
Det blir indirekte som å si at kvinner er kun god for en ting, nemlig å kle av seg og vise mest mulig hud.
Gjør man ikke det, får man ikke solgt og man er ikke interessant. Tone har altså redusert seg selv til et sexobjekt.

En blogg jeg var innom, som sto på Tone sin side i dette, sa det at hun synes vi trenger tøffe jenter som tørr å utfordre.
Jeg er veldig enig i det, men er man kun tøff og utfordrer ting om man kler av seg? Er det det eneste jenter og kvinner har å by på som er interessant?

Hadde jeg vært, la oss for enkelhetens skyld si artist i musikkbransjen, så hadde jeg først og fremst jobbet med musikken og sangen min og alltid forsøkt å forbedre og være nyskapende.
Hadde jeg ikke solgt, nei da skjønner jeg jo at det ikke er marked for min type musikk/stemme.
Men om jeg faktisk er genuint interessert i musikk og sang, så hadde jeg fortsatt som før, i min egen stil.
Hadde jeg følt at jeg ønsket å tjene mer, bli mer kjent, så hadde jeg ikke løpt til første manneblad eller musikkvideoprodusent jeg fant og kledd av meg.
Det finnes så mye MER en artist kan gjøre for å utmerke seg og vise seg som oppegående og tøff.

Hva med å fronte dyrevernskampanjer? Anti-dyretesting? Anti-pels? SOS Rasisme? Rusomsorg?
Om ikke dette, hva med å lage en sang om et viktig tema? Lage en musikkvideo med en dypere historie enn dansing? Hva med å lage et sammarbeid med motebransjen om egen kolleksjon som er myntet på kvinner i alle aldre og fasonger? Rett og slett gjøre noe positivt for sammfunnet. Dette er ting som gir deg respekt!

Jeg blir i bunn og grunn trist av dette. Tone er et forbilde for mange unge jenter. Det hun har gjort og sagt signaliserer at jenter kun er gode nok, og selger, om de kler av seg.

Hvilket IKKE er sant!

~Marianne

1 comment:

  1. SV: God helg til deg også, Marianne! :)
    Dere får kose dere hos Caroline! Skjønner godt den med penger, kjipt med "tynn" pengbok :-P

    ReplyDelete