Monday 28 January 2013

Paj

De fleste av mine venner vet at jeg har både gluten-og laktoseintoleranse og at mange flere der ute sliter med akkurat det samme.
Jeg har lenge hatt lyst til å dele noen oppskrifter som jeg er veldig fornøyd med selv og håper kan komme til nytte for andre!

I dag, Bringebær-og blåbærpai!

(Bilde funnet på Google)


Jeg vet det er mange som kanskje ikke liker slikt, men denne lager jeg da altså på slump.
Om du ønsker, så kan du finne mål på en annen oppskrift som passer til størrelsen på paiformen din!
Det er som regel de samme ingrediensene som brukes.
Jeg pleier alltid bruke deig jeg får til overs til å lage gitter eller pynt på toppen av paien!


Ingredienser:

- Melange laktose- og saltfritt smør. (De fleste butikker jeg har vært i har dette.)
- Toro glutenfritt fint mel
- Sukker
- Egg

Fyll:

- Ferske eller frosne bringebær
- Ferske eller frosne blåbær
- Vaniljekrem (Se lengre ned for oppskrift)
- Litt potetmel

Utstyr:

- Bakebolle
- Paiform

Slik gjør du det:

Elt smør, mel, egg og sukker sammen til en fin og fast deig. (Eggeallergikere kan selvsagt la være bruke egg, deigen blir fin uten også! Egget gjør bare deigen litt mer stabil siden glutenfritt mel er vanskelig å jobbe med.)

Bre deigen utover i paiformen din og godt oppetter kantene!
Fyll godt opp med vaniljekrem. Ha i bringebær og blåbær og dryss så litt potetmel over slik at ikke all saften fra bærene gjør paien bløt! (Her må du passe på, jeg brukte for mye potetmel en gang og konsistensen på paifyllet ble SEIGT.)
Steikeovner blir lagd med variasjon. Jeg steker min pai i 30 minutter på 200 C. Jeg anbefaler å kikke innom paien etter 20 minutter om du er usikker på hvordan steikeovnen din fungerer med pai!


Vaniljekrem:

Rett før jul så skulle jeg bake en pai til en julelunsj. Jeg ville gjerne at det skulle være mulig for meg selv å kunne spise av den også, så jeg lagde den etter min egen oppskrift.
Og da måtte jo vaniljekremen lages selv!
Jeg tok fatt i Google og søkte og gikk inn på den første og beste jeg fant. Det skulle vise seg å være Jackpot!

Dette er Kjersti Sandnes sin oppskrift på Vaniljekrem med noen små modifikasjoner for å passe oss laktoseintolerante!


Ingredienser:

- 3 dl Alpro Soyamelk Natural
- 2 Eggeplommer
- 3 ss Sukker
- 1 ss Potetmel
- 1 Vaniljestang

Ha alt i en kjele, pisk det sammen og varm det opp under konstant omrøring. Den skal IKKE koke.
Når kremen er tykk nok, ta den av varmen og rør til den har fått kjølt seg litt. Da unngår du snerk!

(PS: Jeg doblet denne oppskriften til en standard paiform. Den ble fylt til randen, akkurat slik jeg foretrekker det!)

Håper det smaker!




No comments:

Post a Comment