Monday 28 January 2013

♥Hjemmelaget♥

Til jul i fjor kunne jeg overraske mine venner og familie med en annerledes julegave.
Alle sammen fikk nemlig et stort glass med hjemmelaget godteri og jeg har bare fått positive tilbakemeldinger!


Bilde lånt fra Facebook'en til en god venninne!


Derfor ønsker jeg å dele oppskriftene og erfaringene mine fra det!

Marshmallows

Denne oppskriften fant jeg på bloggen Maria's Salt og Søtt, den er kjempefin og gir fantatsisk gode marshmallows!

Ingredienser:

2 1/2 dl vann
1 pose gelatinpulver (25 g)
450 g sukker
1 1/2 dl lys sirup
Vegetabilsk olje til smøring

Alternativt:
Konditorfarge
Melis
Kokos
Nøtter

Utstyr:

Kjele
Kjøkkenmaskin
Sukkertermometer
En liten/middels bakeform med høye kanter
Plastfolie

Slik gjør du det:

Hell halvparten av vannet (1 1/4) i bakebollen som tilhører kjøkkenmaskinen, dryss gelatinpulver over og sett til sides.
Gjør klar bakeformen ved å legge plastfolie i bunnen og over sidene. Smør med olje.
Ha sukker, sirup og resten av vannet i kjelen og varm forsiktig opp mens du rører helt til sukkeret har smeltet.
Så skrur du opp varmen slik at det begynner å koke.
Putt termometeret oppi og rør gjerne mens du venter. Blandingen skal opp til 130 C. Det går fint om den går til 140 C men den skal ikke være under 130 C

Pisk gelatinblandingen som du har i bakebollen litt først før du begynner å helle i sukkersirupen. Kjøkkenmaskinen skal gå på lav styrke hele tiden mens du sakte heller i blandingen.
Hell nedover sidene på bollen så vispene ikke får noe på seg for da kan det dannes sukkerkrystalltråder og det vil vi ikke ha i marshmallowsene! :)

Når all blandingen er helt oppi så skrur du opp styrken og lar kjøkkenmaskinen jobbe!
Marshmallows'deigen' skal bli tykk og fin og nesten oppføre seg litt som myk tyggegummi når du tar på den.
Om du ønsker, så kan du ha i noen dråper konditorfarge. Jeg brukte rød og fikk kjempefine rosa marshmallows av det.

Hell blandingen over i bakeformen som du har klargjort og smør den utover med en slikkepott.
Legg plastfolie smurt med litt olje over blandingen og sett den i kjøleskapet.
Maria anbefaler at den står der ett par timer, jeg lot den stå over natten og den ble fin da også!

Så er det bare å ta den ut og skjære den i fine biter (huske å smøre inn kniven med olje, hvis ikke blir det veldig klissete og vanskelig!) også rulle dem i melis, kokos, nøtter eller hva som helst du måtte ønske!

Jeg rullet mine i melis og det funket veldig bra. NB: De er best når de er helt ferske!


Seigmenn

Oppskriften på seigmenn fant jeg på Anne Karin's blogg Anne Karin's Mat og Vin.

Ingredienser:

- 30 plater Gelatin (3 pakker)
- 1 kg sukker
- 5 dl vann
- Ca. 25 dråper essens (i den smaken du ønsker)
- Konditorfarge

Utstyr:

-Kjele
- Ildfast form eller langpanne

Slike gjør du det:

Legg gelatinplatene i bløtt i kaldt vann. i ca. 10 minutter.
Kok opp 1 1/2 dl vann og tilsett de bløtlagte gelatinplatene. Rør til de er helt oppløst.
(Siden jeg ikke fant noe smaksessens med fruktsmak, så kokte jeg like godt opp 1 1/2 dl Dahls Julebrus isteden for vann!)
I en annen kjele, kok opp det resterende vannet  (3 1/5 dl) og ha i sukkeret. Rør til sukkeret er helt smeltet og la så koke i ytterlige 15 minutt.
Hell gelatin og vannblandingen i sukkerblandingen og rør ut. Tilsett konditorfarge og smaksessens etter ønske.
Hell oppløsningen i en ildfast form/langpanne som du har fuktet med vann på forhånd.
Settes kjølig til det stivner.

Jeg lot min stå over natta.

Skjær dem så i biter og rull i sukker. Pass på at alle sidene er dekt med sukker før du legger dem i glass eller oppbevaringsboks! Oppbevares kjølig og tørt.

Jeg lagde et par omganger med disse med varierende suksess. Nøkkelen til denne er å følge oppskriften slavisk!


Myke Mintdrops

Disse lærte jeg å lage fra mammaen til kjæresten min en jul for noen år tilbake!
De er superenkle og kjempegode!
(Jeg pleier å lage denne på slump så jeg har egentlig ikke en nøyaktig oppskrift å dele.)

Ingredienser:

- Melis
- Eggehvite(r)
- Peppermynteolje

Alternativt:

- Sjokolade
- Fløte
- Konditorfarge

Utstyr:

- Bakebolle

Slik gjør du det:

Elt sammen melis og eggehviter til en fin og fast deig. Tilsett Peppermynteolje etter ønske.
Form små peppermyntedrops og legg dem på et brett for å tørke!

Alternativt, klem dem flate og lag en liten grop i midten.

Kok opp sjokolade og tilsett fløte slik at den får litt 'ganache' preg. Bruk enten en plastpose eller en ordentlig kremsprøyte av noe slag og sprøyt på en dært sjokolade i midten!

Ønsker du mintdrops med spreke farger? Bare tilsett konditorfarge!


(PS: Mangelen på bilder kommer av min mangel på tilgang til et godt kamera! Jeg elsker PadFone'n min men kameraet er dessverre ganske sugent.)


Dette var da altså oppskriftene på godteriene jeg laget til jul! Håper det smaker! :D









No comments:

Post a Comment