Tuesday 22 January 2013

Mitt svar til en abortmotstander

I dag, i VG's bloggfelt.

http://saandy.blogg.no/1358804081_21012013.html?c=1358856128454

Er det ikke skremmende med folk som ønsker å ta fra deg retten til å bestemme over din egen kropp?
Jeg synes iallefall det. Det kom vel heller ikke som noen overraskelse at hun er kristen.

Mitt svar til henne:

Jeg er for abort. Det er dessverre det vi kaller ett nødvendig onde.

Jeg er enig i at abort ikke bør brukes som en form for prevensjon: "Pyttsan, blir jeg gravid så tar jeg bare abort!" Her er det snakk om holdninger som må endres.

Voldtekt-og-incestgraviditeter og når det er fare for kvinnen's liv er også veldig gode grunner for at vi fortsatt må få ha abort lovlig.

Men hva med alle som faktisk bruker prevensjonen sin tilnærmet religiøst men alikevell blir gravide? P-piller er ikke 100% sikre, det er heller ikke kondomer (de kan jo også sprekke om man er riktig uheldig), implantatet kan være defekt eller ha rørt på seg slik at man bli kompromittert og hva med psykopatkjæresten som saboterer pillene eller stikker hull på kondomen?

Skal alle de virkelig TVINGES til å fullføre en graviditet, med alt dette kan føre med seg både psykisk og fysisk for at barnet så skal bli adoptert bort?

Kan du helt ærlig si at du synes det høres greit ut?

Jeg ser at enkelte også er i den mening at er man gammel nok til å ha sex så er man gammel nok til å ta de eventuelle konsekvensene. Kjære dere, verden er ikke i svart-hvitt.

Mennesket kommer alltid til og er fra naturens side av, programmert til å være seksuelle vesener og vil derfor alltid ønske sex. For de aller fleste er sex også en naturlig del av ett parforhold.

Det som er viktig for oss å ta tak i om vi vil få ned aborttallene, er å sørge for at ungdommen får tilstrekkelig og god informasjon om prevensjon, retten til å si nei, farene rundt sex ved alkoholinntak og partnerbytte og gode holdninger rundt kropp, seksualitet og seg selv.

Hvis vi hypotetisk sett nedla ett abortforbud (slik at bare voldtekt-og-incestgraviditeter og fare for kvinnen's liv-graviditeter kom gjennom nåløyet), hva tror du konsekvensene av det hadde blitt?

Jeg kan jo tipse om at i gamle dager så var kleshengeren ett veldig populært verktøy å utføre abort med. Hvor mange kvinner tror du døde under uhygieniske og farlige bakgårdsaborter?

Det vil ikke bli særlig annerledes den dag i dag om vi nedlegger ett forbud.

Verktøyene vil nok være annerledes og ingen trenger ligge i en bakgård, men det vil fortsatt bli utført av uautorisert personell og i risikosoner der faren for infeksjoner og dødeligheten er høy. Og hva med de psykiske påkjenningene?

Kvinnene vil ikke ha noe form for støtteapparat rundt seg, fordi abort er jo ulovlig, attpåtil ville de jo risikere straff om de ble oppdaget.

Høres dette ideelt ut?

Jeg synes ikke det.




Verden går heldigvis sakte men sikkert fremover, så jeg tror ikke at slike som henne noen gang kommer til å få satt i gang en lovendring. Allikevel så er det skremmende å lese hva enkelte mener om saker som dette.

No comments:

Post a Comment