Wednesday 8 February 2012

Etiske produkter

Sminke og jeg har aldri vært noen gode venner. Vi har hatt og har fremdeles, et veldig sporadisk forhold.
Men jeg vet at sminke er en stor del av hverdagen for mange, sågar en hobby for noen, så jeg vil gjerne komme med noen tips til produkter som IKKE er testet på dyr siden det er noe som opptar meg veldig.

Først ut er Stargazer .
Stargazer er et Engelsk produkt og altså ikke dyretestet! De fører hårfarge, sminke for ansikt, negleprodukter, hår-extensions, parykker, accessories og sminkeredskaper (børster, pensler etc.)




Jeg har drevet med hårfarging (så og si den eneste formen for sminke jeg har drevet med i mange år i strekk) siden jeg var 15 og Stargazer har mange nydelige farger å velge mellom. Merk dog at merket er veldig "alternativt", det vil si at du finner nok ikke mange bruntoner og ellers "normale" hårfarger her. :)

Ellers har jeg prøvd ut noen av øyenskyggene deres (de også i "gærne" farger :P) og er så om så førnøyd.
De sitter ikke så godt, men det kan hende de trenger mixing liquid for å få et bedre resultat.

Stargazer er å få enten via nettbutikken deres eller hos Ragnaråkk i Trondheim.


Neste på listen er Manic Panic .

Amerikansk merke som har vært på markedet siden '77! De er ikke dyretestet og fører en hel del hårfarger, sminke og mye mer.


Jeg kjenner dem best for hårfargene deres, som finnes i en hel rekke knæsje farger! Her igjen, ingen "normale" farger er å finne. 
Hårfargene deres er i tillegg til å ikke være dyrestest, veganske og PPD frie!

(PPD =  Paraphenylenediamine, som er en nervegift og mange får sterke allergiske reaksjoner på det.)


Nummer tre er Medusa's Makeup .

Amerikansk merke. De fører ingen hårfarger, men et tonn med øyenskygger i alle regnbuens farger! Man får lyst på dem alle, selv om man aldri kommer til å bruke dem! De fører også mer "normale" farger :P






Medusa's Makeup er veldig sterkt i mot dyrestesting. Så sterkt i mot at de har fått Trailblazer Award av PETA! (Nå skal det sies at PETA til tider er en ekstrem gruppe, men når dette merket er blitt godkjent og applaudert av PETA, da må det være bra! :) )


Og vi må ikke glemme The Body Shop !

De fleste har nok hørt om Body Shop, og de anbefales på det sterkeste! 
De oppfyller alle de strenge kravene om ikke dyretestet, ingen skumle gifter og er etisk riktig kosmetikk!





Body Shop har mange flotte produkter, men best av alle i mine øyne er hudpleieproduktene deres.
De er fantastisk gode, deilige dufter og funker kjempebra! (Kan spesielt anbefale den på bildet, for huden min gjorde den underverker.)
De fører en hel del mineralmakeup, makeup som skal være bra for huden og med 100% naturlige ingredienser.




Dette er da hva jeg personlig har prøvd og kan anbefale :)

For mer informasjon om forskjellige merker som ikke er dyretestet så anbefaler jeg å lese her: http://www.dyrevern.no/kampanjer/dyretesting/ikke_testet_pa_dyr


7 comments:

  1. Jeg blir varm inni meg når jeg ser flere som er engasjerte rundt anti-dyretesting. <3
    Fine produktene. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi trenger mer engasjement!

      Jeg personlig tror det er veldig mange som ikke vet omfanget av dyretesting eller hva det går ut på, eller at de bare velger å lukke øynene til det.

      Ta da jeg var yngre så trodde jeg dyretesting i kosmetikk var sånn at de sminket dyrene og prøvde ferdige hudkremer på huden deres. >_>
      Ingen hadde fortalt meg noe annet og avisene, bladene etc. var ikke akkurat så flinke til å opplyse om realitetene den gangen.

      Selvsagt vet jeg bedre nå, men jeg tror virkelig det trengs å settes enormt fokus på dette, da også i skolen. Tidlig krøkes er det noe som heter. Jeg synes unger/ungdom skal få se den nakne sannheten bak produktene de bruker. Hvordan det produseres, testes, om det er barnearbeid bak eller ikke etc. for å bedre kunne ta et valg om hva de ønsker å gjøre.

      Delete
    2. Desverre så er det veldig lite informasjon om dyretesting. Alt fra zalo til ob og bind er testet på dyr, så det er rimelig sykt.
      Til og meg Lipton te og Pringles (som produseres av Procter & Gamble) er testet på dyr... -_- Helt sinnsykt..
      Men man klarer å unngå det meste hvis man bare vil bruke litt mer penger. For desverre koster noe av det som er dyrefritt litt mer, men heldigvis så er det billigmerker som landlord som ikke er testet på dyr, og H&M som er nevnt under her. :))

      Synes også det skulle blitt opplyst i skolen så ungdommene hadde vært klare over hva det er de smører på huden.
      Desverre er det veldig vanskelig å få tak i f.eks munnskyll som ikke er testet, eller andre medisinske produkter. Det testes stort sett på aper osv.. *riste på hodet*

      Jævla syke,syke verden..

      Delete
    3. Spør du meg så burde folk begynne å lage ting uten så mye farlige stoffer, slik at vi slipper all slags testing.
      Og egentlig burde man kunne teste på mennesker, søke etter frivillige, så får de betalt for det!
      Eller eventuellt bruke ikke-mennesker som voldtektsmenn, barne og kone/mann mishandlere, mordere osv!

      Delete
    4. Ja, det synes jeg også! Skjønner ikke poenget med at det skal lages produkter som kan inneholde stoffer som kan være farlige for oss? What's the deal with that?

      De "Manic Panic" fargene er visst testet på kjendiser. Bl.a Marilyn Manson og Joss Stone. Kult!

      De kunne gjerne teste klor på Breivik for min del. Hadde vært flott å bruke slike mennesker til eksperimenter synes jeg. Hadde ikke vært så farlig om de hadde dødd av det heller.

      Delete
  2. (femte(!!) gang jeg skriver kommentaren, fordi WP påstår jeg ikke eier identiteten min <.< note to self: copy-paste)

    HM har jo også billig, brukbar sminke som ikke er testet på dyr. Nå er jo ikke jeg noen fan av sminke, men jeg synes det er et greit alternativ også.
    Visste du forresten at så og si alt av hygiene- og husholdningsartikler er produsert av selskaper som tester på dyr? (Du har jo lista der, så jeg regner med det)
    Jeg kjøper alt av vaskemidler og husholdningsting på http://etgronnerehjem.no og div "skjønnhetsprodukter" (barberskum etc) fra http://e-beautyshop.no
    Litt dyrere er det, men absolutt verdt det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha, det visste jeg ikke! Kjempefint av H&M :)

      Nei jeg var egentlig ikke 100% klar over det, men lærer hele tiden!
      Jeg har gradvis begynt å gå over til produkter jeg vet ikke er dyretestet, og det er litt av en jobb.
      Tusen takk for tipset angående vaskemidler og skjønnhetsprodukter, det skal jeg definitivt se på!

      Delete